Kaikenlaisen yritystoiminnan kannalta on erlintärkeää, että yritys saa itselleen asiakkaita. Asiakkaiden hankkiminen onnistuu monella tavalla, mutta yksi tehokkaimmista keinoista on markkinointi.
Markkinointi on melkeinpä pakollista, olivatpa kyseessä uudemmat casinot tai mitkä tahansa muut yritykset. Miten muuten ihmiset saisivat tietää yrityksestä, sen palveluista/tuotteista ja ylipäätään olemassaolosta?
Isoimmilla yrityksillä markkinointi on helpompaa, kun käytössä on huomattavasti isompi budjetti ja enemmän henkilöstöä. Pienillä yrityksillä asia ei ole niin helppoa, koska mitään tätä ei ole – ainakaan yhtä isossa mittakaavassa.
Siksi moni asia on tehtävä itse ja vieläpä pienen budjetin rajoissa. Pienten yritysten onneksi se ei ole niin vaikeaa, sillä esimerkiksi internet on tuonut loistavat mahdollisuudet suht edulliseen markkinointiin. Eikä kaikkea näkyvyyttä ole pakko edes ostaa.
Miten pienemmän yrityksen sitten kannattaa markkinoida itseään? Miten markkinointi onnistuu pienemmällä budjetilla? Tässä artikkelissa annetaan parhaat vinkit siihen!
Parhaat vinkit pienellä budjetilla markkinoimiseen
1) Palvelun kohdistaminen ihanneasiakkaille
Mitä tarkemmin oman palvelun pystyy kohdistamaan yhdelle tietylle kohderyhmälle, sitä todennäköisemmin se tulee menestymään. Jos taas palvelua pyrkii myymään ihan jokaiselle, ei kukaan oikein saa henkilökohtaista tarttumapintaa siihen, jolloin se ei tunnu omalta.
Oma palvelu kannattaakin kohdentaa mahdollisimman tarkkaan, koska se tulee parantamaan myyntiä. Älä siis ajattele, että ison ihmisjoukon poissulkeminen johtaisi pienempään tulokseen.
Mieti, kuka ja millainen on kyseisen yrityksen ihanneasiakas. Kenelle palvelu soppi parhaiten? Kenen kanssa töiden tekeminen on mieluisinta? Tällaiset asiat on hyvä pohtia valmiiksi ennen palvelun paketoimista ja hinnoittelua.
Kun miettii oman asiakasryhmän tarkkaan, pystyy heitä myös puhuttelemaan paremmin omassa markkinoinnissa ja myyntiteksteissä, mikä taas saa kassan kilahtamaan todennäköisemmin.
2) Tee palveluista selkeitä
Rajaa yrityksen palvelut vain omaan ydinosaamiseen ja siihen, mikä intohimo todella on. Älä siis yritä tehdä ihan kaikkea, mistä sinulla on vähän osaamista tai hieman tietotaitoa.
Jokaiselle ihmiselle, yritykselle ja asiakkaalle täytyy olla äärimmäisen selvää, mitä tarkallaan ottaen on tarjolla. Jos tarjolla on vähän sitä ja jonkin verran tuota, voi ihminen hämmentyä ja kääntä katseensa toisaalle.
Minkä alan rautainen ammattilainen itse on? Miksi ihmisen tulisi suositella palvelua jollekin toiselle? Kukaan tuskin uskoo, että yksi yritys pystyy tarjoamaan ihan timanttia jokaisella osa-alueella, ja siksi on tärkeää pystyä rajaamaan omaa palvelua riittävästi.
Palvelujen määrä kannattaa pitää pienenä siitäkin syystä, ettei asiakas pode valinnanvaikeutta.
3) Muiden kanssa yhteistyön tekeminen
Kultaakin kalliimpaa ovat yrittäjän muut yrittäjäystävykset, joiden kanssa voi esimerkiksi pyrkiä hankkimaan yhdessä isomman asiakkaan tai tekemään yhteismarkkinointia.
Etsi siis sellaisia yrityksiä, jotka toimivat hyvin yhdessä ilman, että ne ovat kilpailijoita. Mieti sitten, miten niiden kanssa pystyy parhaiten tekemään yhteistyötä.
Aina tällainen yhteistyö ei tapahdu ilmaiseksi. Mieti esimerkiksi sitä, voitko rakentaa yhteistyökumppaneillesi vaikkapa kumppanuusmainontaverkoston, jonka turvin he myisivät yrityksen palvelua saaden korvauksen siitä.
4) Sisällöntuotanto ja brändäys
Yksi hyvä tapa saada pikkuhiljaa lisää asiakkaita on itsensä ja yrityksen esiin tuominen verkossa, koska tällöin ihmiset pääsevät tutustumaan kokonaispakettiin paremmin.
Miten tämä tehdään? Käytännössä sisällöntuotanto ja sitä kautta brändäys onnistuu seuraavilla tavoilla:
- Blogin kirjoittaminen
- E-kirjan kirjoitus
- Videoiden tekeminen esimerkiksi YouTubeen
- Videoiden ja kuvien julkaisu sosiaalisissa medioissa, kuten Instragramissa
Kaikkea ei suinkaan ole pakko tehdä, jos ei halua. Valitse se, mikä parhaiten sinulle / yrityksellesi sopii, sillä sisällön kautta pystyt brändäämään itsesi alan huippuosaajaksi.
Ja kun ihmiset tuntevat ihmisen yrityksen takana huippuosaajana, halutaan hänen palveluitaan ostaa, ja niistä nimenomaan halutaan maksaa. Ihmisen täytyy osata brändätä itsensä myös siksi, ettei hyvän brändin turvin tarvitse harrastaa niin rajua myyntiä.
Myynti nimittäin helpottuu huomattavasti ja rahaa kilisee kassaan enemmän pienemmällä työllä.
Miten oma osaaminen sitten brändätään? Tässä muutamia vinkkejä:
- Todista oma osaaminen, älä vain kerro siitä: Tarjoa ihmisille makupaloja omasta ammattitaidostasi. Luo nettiin hyödyllistä sisältöä esimerkiksi ohjeilla ja vinkeillä.
- Kerro oma tarinasi: Kerro oma tarinasi siitä, miksi teet juuri sitä asiaa, mitä teet. Mikä isompi idea yrityksen takana on? Miksi yrittäjyys on ylipäätään aloitettu? Tarinan avulla yritys ja sen palvelut jäävät paremmin mieleen, jolloin myös erottuu joukosta ja saa enemmän huomiota verkossa.
- Älä ulkoista sisältömarkkinointia täysin: Älä ole äidinkielen taitaja, vaan kuulosta itseltäsi. Siksi on tärkeä kirjoittaa samalla tavalla kuin puhuukin, ja parhaiten se onnistuu sillä, että on itse mukana sisältöstrategian suunnittelussa.
5) Markkinointi verkostoissa
Olipa millä alalla tahansa tai tekemässä mitä vain, ovat isot verkostot aina pienen yrityksen voimavara, ja siksi verkostoissa menestyminen kannattaa.
Jos ei itse tunne ketään, tuskin kukaan tuntee silloin sinuakaan. Mikäli tuntee tuhansia ihmisiä, jotka on onnistunut vakuuttamaan omalla osaamisella, voi yhteydenottoja ja suosituksia tulla odottamattomista paikoista.
Älä kuitenkaan ajattele verkostoitumista myyntinä. Pyri sen sijaan löytämään ystäväyrittäjiä, jotka liittyvät jotenkin toimintaasi tai antavat henkilökohtaista voimaa.
Lähde siis verkostoitumaan rohkeasti esimerkiksi tapaamisissa, LinkedInissä, yritystapahtumissa sekä Twitterissä.
Käytännössä yrittäjä markkinoi itseään kaikkialla, missä hän liikkuu. Siksi on hyvä kehittää itselle laadukas lyhyt myyntipuhe, jonka avulla voi tehdä vaikutuksen pikavauhtia. Pyri jättämään ihmiselle muistijälki siitä, mitä teet ja mikä on erikoisosaamisesi.
Pidä kuitenkin tilannetaju mielessä, äläkä pyri myymään jatkuvasti. Joskus myös pelkkä oman tarinan kertominen riittää. Pyri parhaasi mukaan auttamaan toisia ja muista kuunnella heitä.